Vai kuuluuko sittenkään?
Tästä olemme keskustelleet useamman bloggaajan ja toimittajan, Minäkö keski-ikäinen , Pinkit korkokengät, Naisellisia yksinpuheluja, Kristallikimara, Keyword:Love sekä Naiselon Kaisan ja Sinin, voimin viime aikoina.
Lakkaako ihminen olemasta kiinnostava kun mittariin rävähtää 40+ ?
Entä onko hän yhdentekevä, eikö häneen enää kannata enää panostaa?
Onko hänen rahansa jollain tavalla erinlaista kuin nuoremman?
Kuuluuko meikit enää hänelle?
Tiedän että tämä kuulostaa monen korvaan varmasti liioitetulta, mutta nämä asiat ovat pyörineet väkisinkin mielessä kuunnellessa kanssa siskojen kokemuksia viime aikoina, puhumattakaan omakohtaisista tapauksista, jotka ovat pistäneet miettimään, että millä vuosituhannella me oikein elämme?
Kuten Tiia jo omassa postauksessaan kertoikin, olimme taannoin pressipäivillä jossa aikamme kierreltyämme näimme Anastasian tuotepisteen, jossa ajattelimme pyörähtää katsomassa, miltä heidän uutuudet näyttivät. Te, jotka olette blogejamme pidempään seuranneet, tiedätte että meistä kumpikin rakastaa kosmetiikkaa ja meikkejä, joten mielestäni oli enemmän kuin luonnollista käydä myös heidän pisteellä ja pressissä on yleensäkin tapana käydä kuulemassa jokaisen edustajan luona mitä uutta he ovat tuoneet tulevaan kauteen.
Paluu maan pinnalle olikin aikamoinen, kun pääsimme lähelle kyseistä esittelypistettä. Kyseinen edustaja nimittäin totesi heti, että ei minulla ole teille mitään, olette liian vanhoja!
Tämä ei tietenkään, tai toivottavasti ollut kyseisen henkilön oma mielipide, vaan kyseisen brändin, joka on antanut toimintaohjeet edustajalleen.
Voin kertoa vaikka olenkin 46-vuotias, olen silti elossa ja meikkaan ja tunnen itseni ihan vetreäksi vaikkakin joitain paikkoja aina välillä kolottaakin.
Mutta toisaalta onhan se hyvä, että sinulle kerrotaan suoraan, että olet liian vanha ja voit kalppia jonnekin toiselle osastolle, meitä ei kiinnosta, niin ei jää noin niinkuin epäselväksi kellekään, vähiten itselle;)
Ja ei muuten jäänyt epäselväksi tilanne eilenkään. Kävimme nimittäin samassa paikassa pressipäivillä ja nyt kyseinen edustaja selkeästi vältteli meitä. Hän ei tullut pisteelleen laisinkaan sinä aikana, kun olimme siellä tai joku muu keski-ikäinen nainen, mutta kun paikalle tuli muutama nuorempi henkilö, niin edustaja liihotti yhtä paikalle esittelelemään ja antamaan tuotteita heille, kuin jossain olisi ollut ilmaisia ämpäreitä jaossa.
Tämä oli minusta sääli, koska olishan hän voinut suoraselkäisesti esitellä ne tuotteet, tiesimme jo valmiiksi olevamme väärää ikäryhmää, mutta kiinnostus kauneutta kohtaan ei silti meistä katoa.
Onneksi on kuitenkin paljon upeita brändejä, jotka eivät vieroksu meitä liian vanhoja kuluttajia, vaan kertovat tuotteistaan mielellään ja kohtelevat meitä tasavertaisina.
Tälläisestä on loistava esimerkki essence joka on edullinen ja nuorekas sarja, mutta samalla brändi haluaa panostaa myös kaiken ikäisiin kuluttajiin. Myös Loreal, Maybelline, Isadora, Urban Decay, Jefree Star ja moni moni muu kokee, että kauneus kuuluu kaikille, kiitos siitä heille<3
Olenkin sitä mieltä, että jatkossa kannan euroni juuri näille brändeille, jotka kohtelevat meitä tasa-arvoisesti ja kokevat, että joka iässä on oikeus kaunistautua, jopa ikäihmisen.
Jotenkin sitä kuvittelisi, että laajempi yleisö toisi myös enemmän näkyvyyttä ja tuloja brändien kassaan, mutta voin toki olla väärässäkin-mene ja tiedä.
Ehkä aika ajoi vain meidän ohi,...
Mitä mieltä te olette asiasta?
Kertokaa ihmeessä mielipiteenne ja omia kokemuksianne, niin hyviä kuin ehkä niitä huonompiakin.
Kiinnostaisi oikeasti kuulla, oletteko te kokenee ikäsyrjintää tai muuten?
Mitä enemmän nyt mietin tätä, niin sitä enemmän ärsyttää. Miten voikin joku pr-ihminen sanoa paukauttaa tuolla tavalla? Tai ylipäänsä kukaan? Minulle ei ikikuuna päivänä tulisi mieleen, että sanoisin noin tai kuulisin kenenkään sanovan minulle tuolla tavoin. Kyseessä ei ole pelkästään huono ammattitaito vaan jo ihan perushuonot käytöstavat... Ja tietenkin tuon takana on oltava jotain laajempiakin ennakkoluuloja, että 40-vuotiaana naiset alkavat nysvätä kotona ja viis veisaavat ulkonäöstään.
VastaaPoistaVaikka vuosien kuluessa kroppaan kertyy ajan merkkejä, niin ei se poista sitä, että edelleen nainen haluaa kaunistautua ja on kiinnostunut ulkonäöstään. Ja ehkä vielä enemmänkin - helppohan se silloin parikymppisenä oli kirmata ilman meikkejä, mutta nyt niitä suorastaan vaaditaan (ainakin jos on tällainan kalkkinaama talviaikaan). Eli ehdottomasti kuuluu meikit ihan kaiken ikäisille. Myös mummoille, sillä mieheni yli 100-vuotias mummo haluaa edelleen kynsilakkaa ja huulipunaa, jos on jotkin kekkerit tiedossa!
Ihana Tuula <3 Kirjoitit kyllä niin asiaa, olen niin samaa mieltä kanssasi. Meilläkin on töissä yli 90v mummeli, joka suti joka aamu naamaansa Maybellinen mousse värivoidetta ja punasi huulensa. En voinut kuin hymyillen katsoa kyseistä rouvaa, ja ajattelin, että haluan olla hänenlaisensa saman ikäisenä. Jokaisella on oikeus kaunistautua.
PoistaNo huh! Voit vain kuvitella, mitä omassa mielessä liikkuu kun luin Tiian ja sinun kirjoituksesi! Itselläni on ikää suunnilleen 50 % enemmän eikä meikkaaminen ja itsestä ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen mihinkään häviä. Päinvastoin. Nyt on aikaa ja rahaakin eri lailla kuin nuorena.
VastaaPoistaJa kaikki me, jotka kirjoitamme niistä blogeissamme, olemme huomanneet varmasti miten äärettömän kiitollisina lukijat ottavat vastaan kaiken neuvon ja infon uutuuksista.
En tiedä, mikä rooli on ko. pr-toimistolla noin erikoisen viestin jakamisessa??
Itse en myöskään tule kirjoittamaan Anastasiasta omassa blogissani. No, minun ikäiselleni ei
edes tullut kutsua, joten on helppo jättää pois...heh.
"Ageing is just another word for living"
Ihanaa viikonloppua Souliina!
Kiitos kommentistasi Ihana Maarit <3 Tiedätkö, en ole ikinä edes ajatellut että olisit yhtään sen vanhempi kuin minä ja Tiia, sinä olet niin nuorekas ja kuten sanottu, sillä iällä ei ole oikeasti niin väliä, vaan ihmisellä.
PoistaMinäkään en pysty ymmärtämään tuota pr-toimiston viestiä, ei vaan mene jakeluun.
Tuo on niin totta mitä sanoit, että tässä iässä sitä alkaa olla toisella tavalla myös rahaa panostaa omaan hyvonvointii ja sitä ajatteleekin ehkä toisella tavalla sitä oman naamataulunsa ehostamista ;)
Tuntuu niin hassulta, että joku voi tosiaan sanoa ja ajatella noin, 40+ on jo vanha
Ihanaa viikkoa Maarit <3
No voihan ruma sana! Mitä ihmettä, miten joku voi sanoa noin. Tuo on jo tosi törkeätä käytöstä. Eiköhän kaikki saa meikata ihan ikään katsomatta. Minä ainankin rakastan meikkejä ja meikkaan näin 46v ihan yhtä lailla kun silloin kaksikymppisenäkin. Mutta nyt ainankin tiedän minkä firman meikkejä en enää osta!
VastaaPoistaJoo no tuntuuhan se hullulta, varsinkin kun jokainen meistä vanhenee ajallaan.
PoistaMutta onneksi jokainen voi tosiaan tse valita kenen tuotteita itselleen ostaa.
Ihanaa viikkoa Elina <3
Tuo oli tosiaankin uskomattoman epäkorrektia sanoa noin; olishan sitä voinut ehkä sanoa kauniimmin. Olen meikannut teinistä lähtien, ja joka aamu meikkaan, enkä mielestäni ole liian iäkäs jollekin meikkituotteelle jos siitä pidän. Hyvä te:)
VastaaPoistaEikös ollutkin. No joskus se totuus iskee heidänkin eteen, sillä joku päivä myös heidän peilistä katsoo astetta iäkkäämpi peilikuva.
PoistaMinä olen myös meikannut nuoresta asti ja aion ehdottomasti jatkaa niin kauan kuin sivellin pysyy kädessä:)
Ihanaa viikkoa Jael <3
Luin jo tästä Tiian blogista, eikä voi muuta kuin ihmetellä.
VastaaPoistaTuntuu uskomattomalta, ettei jollekin brändille jonkun iän ylittäneiden rahat kelpaa.
Hyvä, että pidätte melua asiasta. Tiedämme, kenen tuotteita välttää.
Hyvää viikonloppua :)
Sanos muuta, on tämä tosiaan kummallista, mutta onhan se hyvä tietää, jotta osaa kantaa roponsa jollekin toiselle firmalle :)
PoistaOikein upeaa viikkoa Kirsti <3
Toivotaan, että ääni kuuluu ja saadaan brändit ajattelemaan vähän omaa markkinointiaan. Luuisi, että olisi parempi, että tuotteita markkinoitaisiin eri ikäisille ja myös sukupuoleen katsomatta. Tuntuu niin vanhanaikaiselta ajattelumallilta, että meikkejä myytäisiin vain nuorille.
VastaaPoistaKyllä tätä toivotaan! Nimenomaan vanhanaikaiselta tälläinen markkinointi tuntuu. Toivotaan, että jatkossa käytös muuttuisi edes hieman .
PoistaOlipa jännä vastaanotto!
VastaaPoistaItsekin rakastan kosmetiikkaa ja olen hoitanut ihoani koko ikäni (eilen täytin 55v). Seuraan uusia juttua ja kokeilen uutta.
Uskon, että on brändejä, jotka suunnataan nuorisolle, mutta asian voisi tosiaan esittää hieman toisella tavalla.Hyvä tietää nyt tuokin.
Varsinaista ikärasismia en ole kohdannut, mutta juuri sellaista hymistelyä ja tietynlaisia katseita nuoremmalta myyjältä...
Kiitos Souliina jämerästä postauksesta!
Pidetäänhän lippu korkealla!
Eikös vain :) Täytyy snaoa, että hetkeksi jäin sanattomaksi.
PoistaSiis ensinnäkin paljon onnea synttärisankarille <3 Vaikka nyt hieman myöhässä.
Tottakai on brändejä joita suunnataan nuorille eikä siinä mitään, mutta se että me jotka emem varsinaisesti kuuluisi kohderyhmään, voimme olla kiinnostuneita tuotteista myös, ja olisi ihana saada silti sama palvelu kuin muidenkin.
Pidetään ehdottomasti lippu korkealla ja leppoisaa viikkoa Mamma 63<3
Kyllä ärsyttää tuollainen ikärasismi. Luulisi tosiaankin, että vanhempienkin naisten eurot ovat yhtä käypää valuttaa kuin nuorempien naisten. Mä lähestyn hurjaa vauhtia kuuttakymmentä, enkä aio lopettaa tai hillitä kosmetiikan tai miekkien kuluttajana, vaikka olenkin jo melko ikäloppu joidenkin brändien silmissä.
VastaaPoistaHyvä kirjoitus<3 Kaunista viikonloppua <3
Niin sitä luulis, että samat eurot meillä on, mutta ei ilmeisesti;)
PoistaMielestäni jokaisen täytyy saada nauttia kauneudesta, juuri niin kuin itse parhaaksi näkee.
Minä meinaan heiluttaa meikkisutia just niin kauan kuin se kädessä pysyy!
Upeaa viikkoa Sari <3
Eipä tullut kukaan esittelemään tuotteita minullekaan tuolla tapahtumassa. Oli vähän typerä olo itselläkin pyöriä siinä standilla eikä kukaan tule kertomaan tuotteista. Ei siinä mitään, mielelläni kerronkin sitten niistä meikeistä, joille minun ikäni ei ole ongelma <3
VastaaPoistaSiis voi kurjuus, sinäkin sait saman kohtelun :( Tuo on niin kurjaa ja eriarvoista.
PoistaKuule ihana Outi, kerrotaan me tosiaan niistä ihanuuksista, jotka eivät koe meidän ikää ongelmaksi.
Kaunista viikkoa Outi <3
Meikit kuuluu todellakin kaikille ikään katsomatta. Eikä, mitä käytöstä. Olin viikko sitten meikkitapahtumassa ja oli ihanaa kun osallistujia oli suurella ikähaitarilla. Ikään katsomatta, kaikkia meitä yhdisti naisellisuus ja meikkaus.
VastaaPoistaMukavaa viikonloppua!
Teidän tilaisuus kuulostaa just ihan parhaalta, näihän sen pitäisi ollakin.
PoistaToivotaan, että kyseinen firma katsoisi jossain vaiheessa peiliin ja miettisi, että miten meni noin niinkuin omasta mielestä.
Ihanaa viikkoa Kaisa!
En ole kaupallisella alalla enkä muutenkaan mainosta tai myy mitään työssäni, mutta en voisi kuvitella käyttäväni tuollaista kieltä asiakkaille. Näen päivittäin työssäni eri kuntoisia ikähaitarin molemmista ääripäistä (tosin en aivan nuorempia), ja kyllä useammmalla 90+ löytyy esim. huulipunaa, joillakin luomiväriä, ripsiväriä, enkä minä todellakaan mene sanomaan että se olisi jotenkin väärin, eihän tuon ikäinen enää... Ihan olemattomalla myyntikokemuksella voisin kuvitella että juuri näillä 40-50+ ihmisillä on eniten rahaa käytettävissä kuin esim. 20-30 vuotta nuoremmille. Yleensä on palkkatuloja, lapset sen ikäisiä että ovat lentäneet pesästä, suurin osa asunnosta maksettu, ne suurimmat hankinnat tehty tms. (tämä nyt erittäin yleistetty kuva), että voi sitä rahaa sijoittaa itseensä.
VastaaPoistaTätä mietin itsekin, että jos omassa työssä käyttäytyisin tai sanoisin jotain vastaavaan, olisin puhuttelussa oitis. Mutta toisaalta äiti on opettanut käytöstavata ja en menisi kenellekkään laukomaan vastaavaa.
PoistaSinun työsi kuulostaa ihanalta ja uskon että kyseiset rouvat ovat hyvin onnellisia, kun saavat sipaista hieman punaa poskiin ja huulipunat huulille piristämään päiväänsä. Eihän se kaunes ikää katso!
Samaa mieltä tuosta rahan käyttöasteesta kanssasi, näin minäkin sen ajattelsiin.
Kiitos sinulle viestistäsi ja oikein ihanaa viikkoa!
Vielä en oo kohdannut mutta kuulun kyllä auttamattomasti tähän samaan jengiin koska ikää on 45, kääk.Oon kyllä niin samaa mieltä teidän kanssa ja vastustan ikäsyrjintää. Vaikka olis kohderyhmä joku tietty, ei kai se nyt oo kiveen hakattu että vain siihen kohderyhmään markkinointimielessä kuuluvat, voivat tuotteita käyttää. Kyllä on markkinointi ja asennekin pahasti pielessä tällä ks edustajalla. Tiedetäänpä mikä ständi kierretään jatkossa kaukaa ;)
VastaaPoistaAsenneongelma tässä tosiaan taitaa olla kyseessä. Ja hyvin sanottu, eihän se tosiaan ole kiveen hakattu. Varsinkin pressissä luulisi, että kiinnostaisi kertoa ihan jokaiselle näistä uutuksista, jos sieltä oikeasti löytyykin se tähtituote, niin kyllä me siitä varmasti eteenpäin ilolla olisimme kertoneet.
PoistaOn eri asia kohdentaa mainonta nuoremmille naisille, kuin kieltäytyä esittelemästä / antamasta niitä "liian" vanhoille. Jestas miten törkeää meininkiä. Typerä ja moukkamainen päätös (ilmeisesti PR-toimistolta?). Mä ainakin loukkaantuisin verisesti, jos joku läväyttäis tuollaisen kommentin päin naamaa, kun olisin meikkejä katselemassa. t. yksi keski-ikäinen meikkien suurkuluttaja
VastaaPoistaJuuri näinhän se on. Toki tuotteita kohdennetaan eri ikäisille, mutta se että kieltäydytään esittelemästä, selkeästi vältellään ja vielä sanoa tökäsytetään mitä sattuu niin se ei oikein se juttu mitä välttämättä kannattaa harjoittaa;)
PoistaKiitos sinulle viestistäsi ja oikein leppoisaa viikkoa!
Hyvä kirjoitus. Ilmeisesti viestinnän kokonaiskuva on monella yrityksellä hieman hakusessa ja ylilyöntejä sattuu. Mutta niitä ei tarvitse sietää, siksi on hyvä nostaa kissa pöydälle ja tehdä yhteistyötä vain ammattinsa osaavien kanssa. Sellaisia onneksi löytyy kiitettävästi, kuten Tiia, Maiju ja muut ovat kertoneet. Nostetaan heitä esiin, Sini
VastaaPoistaKiitos Sini :)
PoistaNäinhän se varmasti on, että hakusessa on kokonaiskuva. Mutta näin teemme, nostamme heitä esille jotka osaavat asiansa ja arvostavat asiakkaitaan.
Totean tännekin mitä totesin Tiian postaukseen, että huh huh mitä p*skaa! Meistä jokainen saa meikata, pukeutua ja värjätä hiuksensa ja kyntensä kuinka itse tykkää ja parhaaksi näkee. Se on jokaisen oma asia ja maku, eikä liity mitenkään ikään. Ei lannistuta naiset! <3
VastaaPoistaNo ohhoh millaista käytöstä! Kyseisen henkilön esimiehenä olisi kyllä aika kipakka keskustelu edessä. Ihan sama millainen ikäskaala on valittu brändin kohderyhmäksi, mutta mitä enemmän asiakaskuntaa saa laajennettua, sitä menestyneemmäksi kasvaa brändikin. Tuon henkilön käytös ei kyllä kerro mistään muusta kuin ammattitaidottomuudesta.
VastaaPoistaOlen sanaton! Ei tolkun ihminen tuollaista käytöstä voi ymmärtää. Painan kyllä kyseisen brändin nimen päähäni ja kierrän kaukaa heidän tuotteensa. Hyvä kun nostit tämän tärkeän ikäsyrjintä-aiheen esille, Souliina!
VastaaPoista