Baletin lumoissa Tallinnassa

Yhteistyössä Tallink Silja Oy/Visit Tallin/40+Blogit

Heipat Tallinnasta taas!

Kävimme reilu viikko sitten 40+bloggareiden kanssa Tallinnassa tutustumassa baletin pyörteisiin.
Lähdimme lauantai aamuna Länsisatamasta Tallink Megastarilla, matkustimme Business loungissa, jossa söimme ensin runsaan ja maittavan aamupalan.  Jos haluat matkustaa helposti ja kaipaat ehkä hieman omaa rauhaa on Business loung hyvä vaihtoehto. Täällä kuuluuvat ruoat ja juomat samaan hintaan koko matkan ajan. Halutessasi voit katsoa vaikka jääkiekkoa isolta screenilta tai vain nauttia maisemista.
Voit myös huoletta jättää tavarasi/matkalaukksi säilöön siksi aikaan, kun käyt kiertelemässä esimerkiksi kaupoissa tai aurinkokannella.

Vielä vinkki Starbucksin kahvin ystäville, Megastarilta löytyy nyt oma kahvila, jonka me tietysti testasimme ja hyväksi havaitsimme ja kupit kannella kuvasimme:) Teen ystäville voin kertoa, että sieltä saa myös ihanaa Chai Latte teetä, nam.

Koska kyseessä oli balettimatka, oli meille järjestetty myös oma balettitunti Saal Kalamajan romanttisessa hyvinvointitalossa  "tasapisitasakaal:issa"

Luulin ensin, että kokeilemme/katselemme muutaman liikkeen ja se olisi sitten siinä.
Voi kuinka väärässä olinkaan!
Meidän balettituntimme veti uskomattoman upea ja ihastuttava jo eläkkeelle jäänyt ballerina Dagmar Rang. Dagmar oli hyvin innostava, kärsivällinen ja napakka opettaja.
Pääsimme kunnon treeniin ja opettelemaan monen moninaista liikettä ja voin kertoa, että jo jalkojen oikeanlainen asento vaatii todella paljon harjoitusta. Hiki otsalla ja nauru herkässä vedimme kunniakkaasti tunnin läpi ja tehokkaan tunnin jälkeen totesinkin muille, että kovempi treeni tämä oli, kuin salitreeni. Baletti todellakin käy koko kroppaan ja bellerinojen kunto onkin ihan omaa luokkaansa,
Ei voi kuin ihailla heitä <3

Jos balettitunti ammattilaisen ohjauksessa rupesi kiinnostamaan, niin Tasapisitasakaal:issa on mahdollista saada balettivalmennusta ryhmille, hinta riippuu ryhmän koosta.  stuudio@tasapisi.ee tai katre@tasapisi.ee
Toki hyvinvointilaossa löytyy myös joogaa, hierontaa, aromaterapiaa jne.

Balettitunnin jälkeen siirryimme Tallink City hotelliin, ja ravintola Sumeen, joka sijaitsee hotellin ensimmäisessä kerroksessa.
Ravintola on tilava ja avara ja ruokalista minun makuuni.
Listalta olisi voinut tilata mitä vain, kaikki vaikutti todella hyvältä ja ne myös näyttivät ja maistuivat erinomaisilta. Ihailimme toistemme annoksia ja ihana puheensorina täytti ilman, kun ihastelimme omia ja toistemme annoksia:)

Minä valitsin alkupalaksi Caesar salaatin, joka oli erittäin maukasta ja raikasta.
Pääruoaksi pohdin lohen ja ankan välissä, mutta koska harvemmin sitä ankkaa tulee syöty, joten päätin kokeilla sitä.  Ja hyvä niin. Voin suositella suurella sydämellä- se oli herkullista.
Osa otti vielä jälkiruoat, mutta itse en enää jaksanut. Olisi pitänyt, koska niistä sateli kehuja kilvan.

Perinteinen sunnuntaibrunssi tarjoillaan klo: 12-15 välisenä aikana hintaan 22€, joka sisältää rajattomasti kuoharia.
Äitienpäivä viikolla 7.-12.5 on ravintolan menu entistäkin edullisempi. Alkuruoat 7€ pääruoat 14€ ja jälkkärit 4€
Sumessa saa Club one-kortilla 10% alennuksen

Ruokailun jälkeen lähdimme valmistautumaan iltaa varten. Hotellihuoneeni oli viidennessä kerroksessa ja näkymä sisäpihalle. Minulla oli vielä kylpyhuoneessa ikkuna ja voi kuinka nautinkaan tästä pienestä yksityiskohdasta :)
Huoneet ovat siisti ja viihtyisät.
Täällä olen yöpynyt monesti aikaisemminkin. Tallink City hotelli neljän tähden hotelli ja sijainniltaan ihan loistava. Muutaman minuutin matkan päässä satamasta ja oopperatalosta, sekä ihan Virukeskuksen vieressä.

Valmistautumista iltaa varten!
Hissien edessä oli ihanan isot peilit ja pitihän niitä hyödyntää ja napata asukuva:)

Illalla kävelimme Estoninan National Opera-talolle, joka sijaitsee kivenheiton matkan päässä hotellistamme. Oopperatalolla järjestetään myös opastettuja kierroksia kulisseihin, johon mekin osallistuimme, ennen illan balettiesitystä Katriina I.

Oli hienoa päästä katsomaan mitä siellä kulisseissa oikein tapahtuu, ja tapahtuuhan siellä ja paljon asioita.
Huoneita ja käytäviä oli paljon. Joissain valmistettiin valtavia lavasteita esityksiin, näimme pienoismalleja, ompelimon ja tietysti upean puvustamon, joka oli täynnä toinen toistaan upeampia luomuksia-tyllihameita ja tutuja. En olisi halunnut lähteä täältä millään pois.
Yhden oven takana pääsimme kurkkaamaan, kuinka illan esiintyjiä meikattiin ja hiuksia laitettiin kauniille palmikoille.
Jos mielit opastetulle kierrokselle, niin Teatterikierrosten hinnat ja aikataulut voit kurkata täältä.

Illan balettinäytös Katariina I oli sanalla sanoen upea. Se oli voimakas, ihastuttava ja rakastettava.
Tarina, musiikki ja esitys soljuivat kauniisti eteenpäin ja ihan huomaamatta olikin jo väliaika.
Väliajalla nautimme kahvit valkoisessa salissa, jonka jälkeen saimme nauttia vielä hetken baletin lumosta.
Tarina vei mukanaan ja jätti kaikessa traagisuudessaankin, upean elämyksen mieliin ja sydämeen.

Illan päätteksi käväisimme vielä nauttimassa pientä iltapalaa Solaris- kauppakeskuksen
Kohvik komeet nimisessä ravintolassa.
Kahvila sijaitsee siis opperataloa vastapäätä ja on auki klo 23.00 asti.
Minä valitsin iltapalaksi pientä ja kevyttä punajuurisalaattia, tosin tämäkin annos oli aika reilu:)
Tämän jälkeen siirryttiinkin hotellille ja yöunille. Oli upea päivä takana.

Seuraavana aamua söimme aamupalan Sumessa, jonka jälkeen toiset lähtivät ostoksille ja toiset kiertelemään toreja ja museoita ym.
Minä päätin käydä ostamassa yhdet korvakorut, jotka olivat jääneet mieleeni viime reissulla.
Tarttuihan sieltä mukaan taas muutama muukin tuliainen samalla-yllätys yllätys!

Takaisin päin seilasimme jälleen Megastarilla. Nautimme lounasta ja minä hörpin vähintään kolme kupillista teetä, kuumalla maitovaahdolla-kun sitä kerran on tarjolla-ilo irti pikku jutuista myös;)
Kävin vielä tekemässä laivalla viimehetken ostoksia ja tietysti tuoksuttelemassa uutuustuoksuja.

Alla vielä Marikan tekemä video reissusta, kannattaa tsekata:)

Mun reissuvaatteista täytyy vielä mainita sen verran, että tuo Kappan t-paita on muuten ihanan napakkaa puuvillaa, todella laadukas ja sopivan rento reissukokonaisuus noiden mun raitahousujen kera.
Bleiseriä käytin matkalla koko ajna ja olen käyttänyt reissunkin jälkeen, lähes joka päivä-sopii ihan kaiken kanssa. Tämä on sellainen luottovaate.
Paljettimekossa on ihanaa säihkettä. Korkkareiden kera juhlavampi ja nilkkureiden ja bleiserin kanssa, sopivan rock.
Nuo valkoiset ruutuhousut on ostettu Tallinnan Stradivariuksesta- täytyyhän sitä kesää kohden olla ainakin yhdet valkoiset housut, eikös?
*Mekko, bleiseri, t-paita ja raitahousut saatu Klingeliltä.

Muiden reissupostaukset kannattaa käydä lukemassa alla olevista linkeistä. Niistä löytyy ihania kuvia, tarinoita ja vinkkejä teille.

Minäkö keski-ikäinen?
Kristallikimara
Lumo lifestyle
Beach house kitchen
Outi´s life 1 osa 2 osa
Marjon matkassa

Kiitos kaikille matkalla mukana olleille, Tallink Siljalle, Marikalle, Malille ja Marinalle, teitte reissusta upean elämyksen <3

41 kommenttia

1. Tiialle ja Outille olenkin jo kerinnyt kommentoida, että mun mielestä teidän matkaohjelma oli ihan super ja kaikesta huokuu sellainen hyvä fiilis ja iloinen meininki, joka välittyy tänne ruudun toiselle puolelle asti. Vähän niinkuin olis itse ollut matkalla mukana :)

Sun vaatteet näyttää tyylikkäiltä ja rennoilta yhtäaikaa. Ihan heti haluaisin vetää jalkaani noi raitahousut :). Näyttää siltä, että on mukavat päällä ja se on mulle se kaikkien tärkein juttu. Ahdistun, jos vaate on yhtään liian pönäkkä tai kinnaa jostain.

Tää verkkaripentti toivottaa sulle iloista vappua <3

1. Se matka oli juuri tuollainen, hyvä fiilis läpi matkan ja hauskaa matkaseuraa, ei voi olla kuin tyytyväinen:)
      Ihana että se fiilis on välittynyt sinne ruudun toisellekin puolelle <3

Onpa ihana kuulla, että vaatteet näyttää juuri tuolta, koska ne tuntuvat itsestänikin juuri sellaisilta.
      Nämä housut on mielttömän pehmoiset ja rennot, niissä oli ihana matkustaa, ne ovat itse asiassa jalassa nytkin:) mekkokin oli muuten keveä päällä.

Oikein ihanaa viikkoa Annukka <3

2. Oli niin hauska matka; hengen ja ruumiin kulttuuria, ruokaa ja paljon naurua!

Sumen ruoat yllättivät todella positiivisesti. Vaikka olenkin asunut Tallink City Hotellissa monituiset kerrat, en ole illallista syönty siellä aiemmin. Aina ei tarvitse lähteä muualle syömään, kun hotellitakin saa noin loistavaa ruokaa.

1. Hih oli kyllä ihanaa, kiitos matkaseurasta <3

Itsekin yllätyin ja ihastuin Sumen ruokiin. Tuo on totta, aina ei todellakaantarvitse lähteä sen kauemmaksi syömään, kun tuolta saa niin hyvää ruokaa. Täytyy kyllä ensi kerrallakin käydä syömässä tuolla.

3. Vastaukset
    1. Se oli kyllä ihana ja mahtava nähdä Tallinnaa muutenkin, kuin pelkästään shoppailun merkeissä:) Tallinnassa on niin paljon nähtävää.

4. Ihanat kuvat ja ihana reissu teillä!!

Ja toi paljettimekko - täydellinen sun päällä!

Vinkeää Vappua <3!

1. Kiitos Taru ja hauskaahan tällä porukalla oli:D

Ja kiitos mekkokehuista-odotan jo seuraavaa tilaisuutta, johon voin sen laittaa päälleni <3

Säihkettä viikkoosi!

5. Tiian blogista jo teidän reissusta lueskelin ja kuvia ihastelin - ihana reissu teillä ollut! <3

1. Tiialla oli ihana postaus ja sieltä sai varmasti ihania fiiliksiä<3 Reissu oli mahtava:)

6. Näyttää ja kuulostaa ihanalle tuo teidän matkanne! :) Pitäisikin käydä taas pitkästä aikaa Tallinnassa, on se vaan niin viehättävä kaupunki ja paljon tekemistä.

1. Tallinnassa on todella paljon kaikkea tekemistä ja pitäisikin tehdä enemmän näitä reissuja, jossa jää yöksi hotelliin-jotta olisi enemmän aikaa tutustua kaupunkiin.

7. Teillä on ollut kyllä mahtava reissu ja seura.
    Mukavaa vappua!

1. Tämä oli taatusti yksi parhaista reissuista ikinä, olen kiitollinen, kun sain olla mukana <3

Mukavaa keskiviikkoa!

8. Upea tuo paljettimekko, on kuin tehty sulle 😍

Balettitunnilla olis kyllä kiva päästä käymään, vaikka olisinkin siellä kuin norsu posliinikaupassa😀

Hilpeää vappua!

1. Voi kiitos paljon Tuija <3 Se mekko oli ihanan keveä vaikka paljettimekko onkin ja kivan pituinen.
      Balettitunti oli hauska ja illan balettiestystä tuli katsottua hieman toisenlaisin silmin, kun sai hieman maistiaisia tanssista:)

Kivaa viikkoa!

9. Upea paljettimekko kuin sulle tehty! <3

Ihanaa vappua!

1. Kiitos paljon Jonna, ihastuin tuohon mekkoon ikihyviksi <3
      Lepposiaa viikkoa sinne <3

10. Loistava matkaohjelmia ja ihania tunnelmia teidän reissusta - kulttuuria, ystäviä ja herkuttelua, täydellistä! Hauskaa vappua!

11. Loistava matkaohjelmia ja ihania tunnelmia teidän reissusta - kulttuuria, ystäviä ja herkuttelua, täydellistä! Hauskaa vappua!

1. Kiitos Karoliina ja oli kieltämättä ihana reissu, kaikki mainitsemasi asiat samassa paketissa, joten ei voi kuin olla tyytyväinen <3
      Ihanaa viikkoa!

12. Olipa mahtavan oloinen reissu teillä!
    Varmasti kiva tuo balettitunti!
    Hauskaa Vappua!

1. Se oli todella ihana ja erinlainen kui aiemmin. Oli mahtava nähdä Tallinna vähän erilaisin tekemisin. Balettiunti oli hauska ja tehokas;)
      Kiitos ihanaa viikkoa!

13. Voi iik miten ihanan tunnelmallisia kuvia ja ihana kertomus matkasta <3 Siis nyt sä lähdet minun kanssa käymään Tallinnassa ja mennään yöksi tuohon hotelliin :) Mulle tuli niin mieleen noista balleriina kuvista se aika kun me käytiin kokeilemassa balettia, hauskoja muistoja tulvii mieleen.
    Ihanaa viikkoa sinulle :)

1. Todellakin mennään yhdessä, otetaan hotelliyö ja tutustutaan kaupunkiin hieman paremmin!
      Oli kuule unohtunut joka ainoa ojennus ja pyörähdys, niistä ajoista kun me käytii balettia kokeilemassa :D

14. Sinä olit kyllä illan kuningatar tuon paljettimekkosi kanssa, kaunotar!
    Ihana matka meillä oli ja päästiin kokemaan vaikka mitä ensimmäistä kertaa.
    Ihanaa vappua ihanuus <3

1. Kiitos ihanuus ja kuule upea olit sinäkin mustassa luomuksessasi <3
      Matka oli ihana, kiiitos paljon matkaseurasta ja shoppailu:D

Ihanaa viikkoa ihana <3

15. Oi nuo sun raitaiset housut, tahtoo heti tuollaiset.
    Ihana reissu teillä takana.

1. Oli ihana ja ne raitahousut on ihanan pehmoiset ja niissä on tullutkin paljon hengailtua:)
      Tuossa alhaalla on suora linkki pöksyihin<3

16. Ihana matka teillä💕❤💚 Mikä mekko sulla..oot kuin Hollywood kaunotar💜💜Kivaa vappua♥️🥂

1. Voi kiitos Kristiina <3 Menen ihan sanattomaksi täällä ruudu toisella puolen<3
      Ihanaa viikkoa <3

17. Oli kyllä täydellinen miniloma Tallinnassa, kiitos aina ihanasta seurastasi <3 Tuo paljettimekko on niin kaunis, malli sekä väri!

1. Oli kyllä niin ihanaa ja tästä jäi niin hyvät muistot että <3 Kiitos Heli itsellesi ihanasta seurasta, milloin tahansa uudestaan <3

Kiitos, tykkään itsekin kyseisestä mekosta .

18. Kiitos ihanasta balettimatkaseurastasi :) Meillä on ikimuistoinen reissu ja balettitunti. Hyvää ruokaa, upea balettinautinto ja paljon naurua yhdessä.
    Hauskaa vappua Souliina ♥️

1. Kiitos itsellesi, oli oikein hauska reissu!

Mukavaa viikkoa <3

19. Teillä on ollut ihana reissu! Paljettimekko on upea :)
    Mukavaa vapunpäivää!

20. Mahtava reissu ja mikä kuva-kavalkadi. Täällä yksi reissusta viittä vaille kateellinen :)

21. Kiva matka ja kivat muistot siitä jäi! Ruoka oli hyvää ja baletti kaunista katsoa:) Mahtava seura vielä mukana <3

22. Oi niin huippuja tuollaiset reissut ja kaikki nuo herkut..nam:) Varmasti on iloa riittänyt tuolla reissulla ja paljon kivoja muistoja! Tuo mekko on ihana ja näytät upealta♥ Leppoisaa vappuiltaa ja alkanutta toukokuuta♥

23. Ihanan näköinen ja kuuloinen reissu! Ja huippua, että pääsitte balettitunnille ja kurkkimaan kulisseihinkin - se antaa ihan erilaisen näkökulman koko juttuun :)
    Olen itsekin joskus vuosia sitten päässyt käymään tuolla Tallinnan baletissa ja tykkäsin kovasti.

Mukavaa alkanutta toukokuuta! <3

24. Esteettisen kaunis postaus Souliina. Teillä on ollut mahtava matka!